15/06/2020

MOJ / NAŠ, DOBRI „ĆIRO“...


MOJ / NAŠ, DOBRI „ĆIRO“...

napisao i teh. obradio_zgmomo

E, znam, odmah ste pomislili, ma šta sad piše o onom „Sine, Ć..., ped..., bijeli šal, etc.!“ Po čemu ga se već prepoznaje u javnosti...


A, ne, dugo već planiram, i želim, na Facebook profilu i Blogu Kapelne nešto napisati, pa neka ostane i to zapisano, o tom našem povijesnom sredstvu za odlazak u svijet...i figurativno i doslovno! 

Figurativno, za odlazak iz „sela u gradove“ nas, koji smo živjeli uz trasu našeg „Ćire“, a doslovno, kao, u to vrijeme najbržeg sredstva prometovanja na veće daljine! 

Da, taj naš „Ćiro“ je, ustvari, naziv za vlak koji je prometovao u sklopu Slavonsko podravskih (i ne samo njih) željeznica. Parna lokomotiva, na ugljen i paru kao pogonsko gorivo, vagon s rezervama gorivog materijala za loženje u lokomotivi, teretnim vagonima za prijevoz raznih vrsta tereta i putničkim vagonima za prijevoz putnika! U pravilu, osim kod iznimaka kada je korišten u neke druge, specifične svrhe... 

Da, to je za nas, koji smo živjeli, ili dolazili u sela i mjesta uz njegovu željezničku trasu, ili odlazili iz njih, bio NAŠ „ĆIRO“! 

Imao sam tu sreću da sam rođen em, u godinama kada je on bio u funkciji, em, u selu uz koje je prolazio, em dovoljno i dugo da malo porastem i vozim se u njemu sve tamo negdje do 60 – ih godina prošlog stoljeća kada je povučen iz upotrebe i kada je ukinuta ta željeznička veza. 

Lijepe uspomene me vežu na njega. A bio sam tada još „klinac“! 

Kako je željeznička stanica bila udaljena od sela negdje oko 2 km nije bilo uvijek jednostavno doći iz sela do nje ili od nje u selo! Pogotovo kada ne ideš „mašućšaka“ već u njima nosiš putne torbe s garderobom, namirnicama i proizvodima koje su natrpale naše mame, bake, tete, po magli, kiši, snijegu...a još kad cipele žuljajuuuuu.. 

Pa još kad se smrzavaš na stanici čekajući ga da dođe, ili čekajući nekoga da sa zaprežnim kolima dođe po tebe, ako imaš sreće! 

No, sve to se zaboravi kad uđeš u vagon sa puno drvenih klupa, pa na njima nađeš mjesto za sjesti, pa pogotovo kad je ono uz prozor, pa kad on krene.....ono, ču, ču, ču, ču....ili kako već tko čuje...zalaufa se lokomotiva, fićukne sirena, poteče dim iznad lokomotive, i mi putnici, odosmo, „pravo u svijet“..... 

El', kad sam razmišljao kako ću da obradim ovu temu, dobro sam znao, da me čeka ogroman posao, istraživanje, prikupljanje povijesnih materijala, dokumenata, datuma, izvora, slika....ma, „kad se zakopam u tu materiju“ moram ostavit' zapisano gdje sam, da me znaju naći, ako me ne bude duže vrijeme... 

I onda je odluka pala! Otvaram Album u kojem želim samo da bude zapisano da je taj „Ćiro“ bio i naš, da smo ga koristili, da nam je bio „put u svijet“ i da nam je bilo (a i sada je) žao kada su ga poslali u „mirovinu“. 

Detaljnije o svemu drugom koga više zanima možete pronaći na niz stranica na internetu pa Vam predlažem da nađete vremena da se još jednom provozate s njim! 

Pregled pruga Slavonsko-podravske željeznice, godina 1949., Muzej Belišće 

To su redom:
Belišće – Viljevo Kapelna (32 km) puštena u promet 12. travnja 1890.,

Viljevo Kapelna – Moslavina Crnac – Noskovci (21 km) puštena u promet 2. prosinca 1896.,

Donji Miholjac – Dravska obala (4,3 km) puštena u promet 2. prosinca 1896.,

Belišće – Prandauovci (21,5 km) puštena u promet 27. srpnja 1899.,

Belišće – Dravska obala (1,1 km) puštena u promet 27. srpnja 1899.,

Moslavina Crnac – Voćin (56 km) puštena u promet 2. siječnja 1907.,

Mislavac – Slavonska Orahovica (7 km) puštena u promet 2. siječnja 1907.,

Humljani – Slatinski Drenovac (8 km) puštena u promet 2. siječnja 1907.,

Osijek – Belišće (29 km) puštena u promet 29. studenoga 1908. godine.

Izvor podataka:

file:///C:/Users/zgmom/Downloads/RZHP_44_16_LAJNERT_415_438.pdf

Evo nekih linkova na te sadržaje:


Slika itinerera od izlaza iz Kapelne mostom preko Karašice, cestom za Cret Viljevski i dalje za Viljevo, s provizorno označenim mjestom gdje je nekad bila željeznička stanica na pruzi kojom je prometovao "Ćiro" koja se zvala BLANJE i koju su koristili i žitelji Kapelne nakon što je izgrađena "ćuprija" na izlazu i sela i nakon što je napušteno dotadašnje korištenje željezničke stanice VILJEVO - KAPELNA uz šumu koju smo zvali Borovača (podsjetio me na to Zdravko Pacaric), a što je prikazano na sljedećoj slici karte nekadašnjih lokacija na kojima su bile navedene željezničke stanice. Hvala Zdravko!

Slike korištene iz Google maps


Slika itinerera od izlaza iz Kapelne mostom preko Karašice, cestom za Cret Viljevski i dalje za Viljevo, s provizorno označenim mjestom gdje je nekad bila željeznička stanica S NAZIVOM BLANJE I KOJA JE SLUŽILA ZA KORIŠTENJE I ŽITELJIMA KAPELNE NAKON ŠTO JE IZGRAĐENA "ĆUPRIJA" PREKO KARAŠICE I NAKON ŠTO JE PRESTALO KORIŠTENJE ŽELJEZNIČKE STANICE VILJEVO - KAPELNA UZ ŠUMU BOROVAČA na pruzi kojom je prometovao "Ćiro"! 

Slike korištene iz Google maps 

Jučer, i sinoć, razgovaram s Zdravko Pacaric o ovoj objavi u cilju razmjene mišljenja i informacija jer je on "živa enciklopedija znanja" iz povijesti Kapelne i okolnih mjesta, koji mi uz Radmila Marić i njenu mamu, pruža neprocjenjivo važne informacije o svemu što je vezano za Kapelnu. U tim razgovorima, između ostalog, podsjetio me je na još neke veoma važne detalje koje nisam obradio u ovom Albumu, a kojih se i ja sjećam, no ne znam sve detalje oko toga, a vrlo su bitni za ovu objavu....Zdravko mi, što kroz usmeni video razgovor, što kroz poruke u messengeru kaže sljedeće (citat: Dobro si oznacio.To je bila stanica Blanje...drvena kuca sa dvije prostorije tj.cekaonica i kancelarija od blagajnika koji je prodavao karte i sacekivao Ciru i zbog sluzbene poste koja je je isla u to vrijeme vlakom. Ne znam da li se sjecas da je postojala stanica VILJEVO/KAPELNA ILI KAPELNA VILJEVO. Ona se nalazila kod same sume Borovaca... to je bila zidana velika zgrada sa ostalim zgradama namijenjenim za stanare koji su tu zivili ...pretezno je tu bio sef stanice, ne znam kakvu je duznost obavljao, ali mi smo ga zvali sef stanice..do stanice iz Kapelne se islo preko Vidika uz sumu Borovacu ...staza je bila prava puno se koristila nekada, kasnije se preslo na stanicu Blanje vjerovatno zbog ceste...ako sam Ti sta pomogao pitaj, uvijek sam Ti na raspolaganju, puno Te pozdravljam". E, jesi mi/nam puno pomogao.... Ovo je neizostavni dio iz povijesti željezničke pruge i Kapelne. Stanice na Borovači se i ja sjećam, i prolazio sam tu u vremenima kada smo išli u branje gljiva preko Vidika u taj dio šume pa sve do pruge prema Krajčinama. Tu je bilo najviše vrganja i najboljih gljiva koje u kapelačkom žargonu smo zvali "kladarice" a koje su rasle na srušenim kladama drveća u velikim snopovima, ili brestovače, po vrsti drveta na kojem su rasle...pa je iz tog razloga i puno borova, valjda i šuma nosila naziv, Borovača... Da, sjećam se tih zgrada koje su tada bile u dobrom stanju i znam dosta detalja, no, godine čine svoje i već sam polako zaboravio na to...a tim dijelom nisam prolazio više od 50 godina... 

Ne bi sada širio priču o ovoj željezničkoj stanici, ali veoma je važna za moju baku i djeda po očevoj liniji koji su onih ratnih 40-g prošlog stoljeća i dešavanjima u Kapelni i oko nje bili satjerani sa zbjegom ljudi od neprijateljske vojske, zarobljeni i dovedeni upravo na tu stanicu u Borovači, čekajući dolazak vlaka koji ih je trebao, kao i ostale odvesti put logora, Jasenovca, Aušvica i dalje...no zahvaljujući, iskreno rečeno, intervenciji i molbi jednog svećenika iz Viljeva koji se zauzeo za njih, a tada je službovao u Kapelni, oni su pušteni iz zarobljeništva sa stanice da se vrate u selo, i tim činom sigurno im je spašen život...da nije bilo toga, ni ja danas ne bi postojao jer bi oni bili odvedeni, a zna se što se dešavalo s mnogim ljudima pa i našim iz Kapelne i okolnih sela na navedenim mjestima gdje je transportirano puno ljudi, a među njima i naših iz Kapelne i okolnih sela...eto, vrlo važna crtica za mene i moju obitelj, i povezanost s mjestom, tj, kapelačkom željezničkom stanicom u Borovači....idem ovo istražiti i dodati objavi kako bi informacije bile potpunije....Hvala Zdravko Pacaric, a molim Radmila Marić da pita mamu sjeća li se tih dana i željezničke pruge i može li nam dati neke informacije oko toga. Hvala! 



Slike itinerera od izlaza iz Kapelne mostom preko Karašice, cestom za Cret Viljevski i dalje za Viljevo prema nekad željezničkoj stanici BLANJE. 






Slika itinerera od izlaza iz Kapelne mostom preko Karašice, cestom za Cret Viljevski i dalje za Viljevo prema nekad željezničkoj stanici BLANJE. Pogled s ceste u pravcu iz Viljeva prema Kapelni. 

Slike korištene iz Google maps 


Slika itinerera od izlaza iz Kapelne mostom preko Karašice, cestom za Cret Viljevski i dalje za Viljevo, s provizorno označenim mjestom gdje je nekad bila željeznička stanica BLANJE na pruzi kojom je prometovao "Ćiro"! Ovo je provizorna montaža prikaza mjesta gdje se nekad nalazila željeznička stanica BLANJE i pruge snimano s ceste Kapelna - Viljevo, a pogledom u pravcu Donjeg Miholjca! Otprilike! Ne hvatajte me za metar vamo-metar tamo, pa bilo je to prije 60 godina!!!! 


Slike vlaka preuzete s 


Hvala! 







Slike željezničke stanice u Donjem Miholjcu. 
Slike preuzete s 


Hvala! 






Slike tekstova preuzete s 






Crvenom linijom sam označio trasu pruge od Osijeka pa DO skretanja za Orahovicu iako je pruga nastavljala i dalje put ravnim smjerom do drugih krajnjih željezničkih stanica. 

Evo svih trasa ove željezničke pruge:

To su redom:

Belišće – Viljevo Kapelna (32 km) puštena u promet 12. travnja 1890.,

Viljevo Kapelna – Moslavina Crnac – Noskovci (21 km) puštena u promet 2. prosinca 1896.,

Donji Miholjac – Dravska obala (4,3 km) puštena u promet 2. prosinca 1896.,

Belišće – Prandauovci (21,5 km) puštena u promet 27. srpnja 1899.,

Belišće – Dravska obala (1,1 km) puštena u promet 27. srpnja 1899.,

Moslavina Crnac – Voćin (56 km) puštena u promet 2. siječnja 1907.,

Mislavac – Slavonska Orahovica (7 km) puštena u promet 2. siječnja 1907.,

Humljani – Slatinski Drenovac (8 km) puštena u promet 2. siječnja 1907.,

Osijek – Belišće (29 km) puštena u promet 29. studenoga 1908. godine.

Slike tekstova preuzete s


Red vožnje s podacima

Slike tekstova preuzete s



Nema komentara:

Objavi komentar